loading..

Arbejdsspørgsmål

a. Læs leksikonartiklen. Hvad var sabotage, og hvad var formålet med sabotagen?
b. Kilde 5 (Ungdommens Røst). Hvilket indtryk formidler billederne af sabotage?
c. Kilde 8 (Muldvarpen) Analysér og fortolk tegningen.
d. Kilde 7 (Fri Presse). Hvorfor henvender artiklen sig til landboere, og hvad er formålet med at omtale hestesabotage?
e. Kilde 6a+b (Fri Presse). Hvilket billede tegner interviewet af sabotøren? Vurder og diskutér hans udsagn om fx udvælgelsen af sabotagemål og sabotørernes politiske baggrund.
f. Kilde 2 (De Frie Danske). Hvordan forholdt bladet sig til sabotage? Og med hvilke argumenter?
g. Læs kilde 1 (Frit Danmark). Hvordan reagerede bladet på Christmas Møllers tale? Og med hvilke argumenter?
h. Kilde 3 a-c (Frit Danmark).  Hvilken karakteristik giver Frit Danmark af Ejnar Krenchel? Og med hvilket formål? 
i. Læs kilde 3a-c (Frit Danmark). Hvilke argumenter fremførte Ejnar Krenchel imod sabotagen? Hvordan argumenterede bladet Danmark imod hans kritik?  
 

Læs mere

Gads Leksikon om Dansk Besættelsestid 1940-1945. 2002. Se under Modstand; sabotage; forhandlings- og samarbejdspolitikken; Christmas Møller, John
Ole Steen Hansen: Danmark besat. Modstanden. 2001.
 

Kilder

Kilde 1 Frit Danmark, okt. 1942
Kilde 2 De frie Danske, jan. 1943
Kilde 3 Frit Danmark, okt. 1943
Kilde 5 Ungdommens Røst, febr. 1944
Kilde 6 Fri Presse, aug. 1944
Kilde 7 Fri Presse, 13. april 1944
Kilde 8 Muldvarpen, nr. 3 1945

Kilde 1 Frit Danmark, okt. 1942

Kilde 2 De frie Danske, jan. 1943

Kilde 3 Frit Danmark, okt. 1943

Kilde 5 Ungdommens Røst, febr. 1944

Kilde 6 Fri Presse, aug. 1944

Kilde 7 Fri Presse, 13. april 1944

Kilde 8 Muldvarpen, nr. 3 1945