loading..

Arbejdsspørgsmål

a. Læs leksikonartiklen. Hvad var sabotage, og hvad var formålet med sabotagen?
b. Læs kilde 6a-b (Fri Presse). Forklar, hvad modstandsmanden fortæller om sabotage. Hvad siger han om grunden til, at folk bliver sabotører, om deres arbejdsbetingelser, om, hvordan sabotagemålene udvælges, og om hvilke politiske partier sabotørerne tilhører. Tror du, hans udsagn er troværdige? Hvorfor/hvorfor ikke? 
c. Se kilde 5 (Ungdommens Røst). Hvilke sider af sabotagen skildrer billederne og hvordan? Hvordan virker billederne på dig?
d. Kilde 8 (Muldvarpen) Forklar tegningens budskab. Hvem er personen og hvorfor kommer bomben op af jorden?
e. Kilde 7 (Fri Presse) Hvem henvender artiklen sig til og hvorfor? Forklar grunden til den specielle type sabotage, der omtales.
f. Kilde 2. Hvordan argumenterer kilden for sabotage?
g. Sabotagespillet udprintes fra www.historie-online. (Klik på ”Temaer”, ”AUGUST 1943”, og ”Sabotagespillet”). Læs reglerne, spil spillet og diskuter, om det, der skete, kunne være sket i virkeligheden.
 

Læs mere

Gads Leksikon om Dansk Besættelsestid 1940-1945. 2002. Se under Modstand; sabotage; forhandlings- og samarbejdspolitikken; Christmas Møller, John
Ole Steen Hansen: Danmark besat. Modstanden. 2001.
 

Kilder

Kilde 1 Frit Danmark, okt. 1942
Kilde 2 De frie Danske, jan. 1943
Kilde 3 Frit Danmark, okt. 1943
Kilde 5 Ungdommens Røst, febr. 1944
Kilde 6 Fri Presse, aug. 1944
Kilde 7 Fri Presse, 13. april 1944
Kilde 8 Muldvarpen, nr. 3 1945

Kilde 1 Frit Danmark, okt. 1942

Kilde 2 De frie Danske, jan. 1943

Kilde 3 Frit Danmark, okt. 1943

Kilde 5 Ungdommens Røst, febr. 1944

Kilde 6 Fri Presse, aug. 1944

Kilde 7 Fri Presse, 13. april 1944

Kilde 8 Muldvarpen, nr. 3 1945